Tuesday, June 7, 2011

making a story...x tau la tajuknye ape..

 Suatu pagi yg x berapa hepi...

 "Woi!Alih la moto buruk kau nie!menyemak jer!"jerit satu suara halus sambil menunjuk kearah motorsikal
Wave.Di sit moto tu ade dua budk laki.

 "Tempat parking nie bukan bapak kau punye!Suke ati aku la nk letak kat mane pon.Kau kesah ape?"jerit slh seorang budk laki tu.'Sdp2 jer pompuan nie mrh aku!Die x kenal kot aku nie spe'

"Kau bukannya parking!Kau sje je duk atas moto!"

"Woi!Kau x kenal agaknye spe kwn aku nie.Nie Helmi la!Calon Pelakon Lelaki Terbaik 2011!"mrh kwn sorang lagi budk laki atas moto.Perempuan tu pon terkejut beruk.Tpi die cube cover.
 
 "Ade aku kesah!Pelakon ke,penyanyi ke,Perdana menteri ke.X kesah la!Daripada aku mintak autograf kau.baik aku blah!"kata perempuan itu sambil menghidupkan enjin motornya.

  "Eh jap,nama kau spe?"tanya Helmi.Selepas menutur kata2 itu,die terus menekup mulutnya.'Apasal aku nie?'desis hatinya.

"Laila"kata perempuan yg bernama Laila tu.Die pon berlalu perg,tpi Helmi dan kwnnye x perasan yg Laila tersenyum...

Keesokkan hari...

  "Laila!Aku dengar kau terjumpe Helmi.Btul ke?"tanya anak jiran sebelah rumah Laila,Sofia.Laila pelik,dia x ceritakan pon kat spe2 psl die terjumpe Helmi.

    "Eh!x de la.Mane ade!"jwb Laila.
  
    "Abis,semalam tu.Bile petang,aku nmpk Helmi ngan sorang kwn die tu..x silap aku,nama budk tu Rizal.Dia nk jumpe kau.Tpi kau kwn2 kau x de kat umah sewa kau tu."ujar Sofia.

   "Kau jgn main2 ngan aku..."kata Laila.

   "Btul!Demi Allah.Die tanye aku,kebetulan aku tengah siram pokok bunga kesayangan mak aku tu.Die tanya kau kat mane,aku ckp la kau kluar ngan kwn2 kau.Pastu die tanya aku kau tinggal ngan sape kat umah nie.Aku jwb je la kau tinggal ngan kwn2 kau."kata Sofia sambil menyiram pokok bonsai kesayangan ibunya.

    "Abis,cmne kau tau aku terjumpe ngan die?"

   "Jadi betul la?"

   "Haah,Ckp la,,cmne kau thu!"

    "Aku tanye,die jwb."kata Sofia selamba.Laila termenung.Lama jugalah.Sofia pula,celoteh memanjang.Tibe2..

   "Woi!kau dengar x ape yg aku ckp nie?Termenung aje.."bebel Sofia.

   "Eh,Sori aku tengah menghargai pemandangan cantik nie."kata Laila gugup.
 
    "Haah..cantik sngt ler tu.Cantiknye pemandangan apek jual sayur tu ya..."perli Sofia kemudian tergelak.

    "Hah!Ape yg kau bebel memanjang tadi?"tanya Laila sambil memetik sekuntum bunga raya kuning.

    "Apa kata kite duk dulu kat meja kayu kat depan tu?Sakit kaki aku nie asyik berdiri je."kata Sofia lalu menuju kearah meja kayu itu.Laila pula,ikut aje.

    "Eh!Kwn2 kau mane?"tanye Sofia sambil melabuhkan punggung nya di atas kerusi kayu.

    "Ila ngan Fatia gi shopping,Tania ngan Hani gi tengok wayang.Aku mls nk kluar.Tu aku duk kemas je kat umah.Nie pon bru habis kemas."jelas Laila.Sofia pula,hanya menggangguk.Belum sempat mereka berbual.Kereta BMW meluncur perlahan menhampiri mereka berdua.Kereta itu bersebelahan mereka sahaja.Tingkap kereta dibuka.Seorang lelaki yg memakai kaca mata hitam tersenyum manis.

     "Hai,kenal saya?"tanya laki tu.

     "Buat apa nk kenal"kata Laila sambil mencebik.Mcmlah die x kenal.Kalau bukan Helmi,sape lagi!Helmi terus keluar dari kereta.

      "Sofia!Masuk,tolong mak masak nie"jerit satu suara kepada Sofia.Sofia terus masuk ke dalam rumah.Sempat lagi die tersengih kat Laila.

       "Boleh aku duduk?"tanya Helmi sopan apabila Sofia sudah selamat menjejakkan kakinya ke dlm umah.Laila mls nk ckp lgi.Dia hanya menggangguk kepala.

       "Kau buat ape kat sini?"tanya Laila.

       "La!Sje je.Aku sje jln2 kat sini...hirup angin segar...kalau kat bandar tu...anginnye...x segar langsung!"celoteh Helmi.Dia punya celoteh tu...mcm dh lama je kenal Laila.

     "Hish..jgn main2 ngan aku..aku x pernah tgk kau jln2 sini sblum nie..kau nk ape?"tanya Laila.Helmi pula tersenyum sinis.Dia membuka cermin mata hitamnya.Kemudian memandang tepat kearah muka Laila.

     "Kau mcm tau2 je kan yg aku nie dtg kat sini ade kaitan ngan kau?"ujar Helmi.Masih dengan senyum sinisnya.Laila memandang ke tempat lain.X sanggup berlawan mata ngan Helmi.Helmi pula,masih pandang tepat kearah muka Laila.

    "Aku dtg nie sbb nk tanya kau satu benda."kata Helmi akhirnya.Laila mengembalikan pandangannya tepat pada muka Helmi.

Bersambung......

No comments:

Post a Comment